Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

Dia Peluk, Cium Tangan... Lama Gitu... =_=

Saturday, March 19, 2011

Assalamualaikum.

Nak tau apa intipati dari tajuk kat atas tu?  Haa...  Jangan salah sangka naa.  Act, kelmarin a.k.a semalam, 18 Mac 2011, bermula jam 9.00 pagi gitu, semua student dari DSK 4B pergi ke rumah anak-anak yatim Baitul Ihsan, Perik, Kuala Nerang, Kedah.  Tujuan utama adalah bagi melengkapkan tugasan projek akhir bagi Kursus Kemahiran Generik dalam Program Diploma Sains Kesetiausahaan ni.  Anak-anak yatim kat sana ada hanya seramai 20 orang sahaja.  Dijaga oleh penghulu, makcik Zainab and beberapa lagi yang lain.
Kat sana, tujuan utama kami adalah untuk menggembirakan hati anak-anak yatim tu.  Di samping beberapa lagi agenda lain.  Ada beberapa aktiviti yang disusun oleh AJK Sukan dan Permainan.

Yang bestnya, semuanya kecik-kecik belaka tau..hehe  Ada yang masih ada ibu bapa, tapi ibu bapa budak ni tak mahukan dah dia.  Maka, bersyukurlah kamu masih ada ibu bapa di samping kita ni naa...  Ada yang ditinggalkan begitu saja and macam-macam lagi kisah sejarah adik-adik ni.  Dalam ramai-ramai tu, ada seorang insan iaitu anak kepada makcik penjaga anak-anak yatim ni, dia ni tergolong dalam golongan 'Sindrome Down'.  Umur dah 24 tahun tapi tak nampak macam individu 24 tahun le... =_= Kecik, and faham-faham naa keadaannya macam mana.  First time kami semua sampai, dia jerit.  Maybe takut kot sebabnya kami berada dalam kuantiti yang ramai.  Bayangkanlah student 38 orang yang pi sana, berkumpul bising-bising depan dia, mana tak takutnya kawan tu...haish...hehe  Tapi, dia relax ja.  Tak kacau orang pun tau...  Makan pun sendiri.  Tak perlu bersuap.

Apa yang Ckin nak story ni?  Haa...  Camni kisahnya, tadi waktu petang, Ckin and Yati (kawan kelas) pi la ke surau kat rumah anak-anak yatim ni.  Tujuannya nak lekat kata-kata hikmah kat surau and bilik tidur depa.  Ckin lebih tumpukan lekat kat bahagian surau.  Masa tu ada la lagi beberapa kawan yang tengah melekat-lekat kata-kata tu, then bila dah habis, semua pakat keluar dari surau tu nak pi lekat kat bahagian tempat tidur budak lelaki pulak.  Waktu tu jugak, insan yang Ckin story tadi tu (yang Sindrome Down), dia ada dengan kami semua.  Dia tengok-tengok keadaan kat situ.  Survey gitu kot...hehe  Tak kisah la.  Then, bila semua dah kuar, Yati pun pi kat bilik sebelah nak lekat kat bahagian sana, maka tinggallah Ckin sorang dengan insan ni.  Tiba-tiba...

Dia mai kat Ckin.  Dia peluk Ckin.  Lama jugak...  Ckin balas la balik pelukan dia tu.  Dia letak kepala kat bahu Ckin.  Alahai...  Sayunya... =_= Then, dah habis peluk, dia mintak tangan Ckin.  Ckin pun hulur, then dia salam dan cium tangan.  Pun lama jugak.  Macam ada something gitu.  Masa tu, sebak dah.  Dah habis, dia pun kluar dari surau tu and pi ke dewan makan macam tu saja.  Ckin masih terkejut.  Diam gitu.  Hampir-hampir menitis air mata ni.  Tapi, control ag...hehe  Ckin tengok dia lama sangat.

Ya Allah!  Alangkah beruntungnya kita yang hidup secara normal ni.  Masa tu terpikir balik akan kehidupan ni.  Dia tak normal.  Tapi dia faham apa itu kasih sayang.  Macam ada sesuatu yang ada kat minda dia.  Tapi, Ckin la tak brapa nak faham kan...  Time peluk dia tu, dia diam ja.  Tapi erat.  Umur dia dah 24 tahun.  Tapi badan macam budak darjah 5 or 6 macam tu.  Ckin termenung sat.  Mungkin sebab kami semua mai ke situ kot.  Happykan adik-adik yang kurang bernasib baik ni termasuk juga dengan dia.  Bila ingat2 balik, rasa macam diri ni sangat beruntung.  Tersangat beruntung.  Ada anggota badan yang normal, boleh bersuka ria dengan bebasnya, boleh bergerak bebas kat mana-mana, boleh buat itu, buat ini.  Tapi, dia sebagai insan yang dilahirkan dalam keadaan yang tak cukup sempurna, tak boleh bebas macam kita sahabat.  Tapi, itulah qadak dan qadar hidupnya yang dah ditentukan oleh Allah.  Terimalah seadanya.

Bagi kita yang sempurna ni?  Apalagi?  Tunaikan kewajipan yang ada.  Jangan sia-siakan.  Contoh, gigi kita ni tersusun rapi.  Boleh sengih2 bila amik gambar, so jagalah elok-elok.  Jangan biar dia buruk or patah or rabit (bahasa penang).  Macam mana tu?  Jangan bawak motor laju-laju, nanti excident, kang dah hilang gigi tu.  Ye dak?  Pas makan coklat or gula-gula, pi la gosok gigi tambah-tambah sebelum tidur kan.  Lagi?  Pandai-pandai la naa...  Kamu tu dah besar, dah mumayyiz untuk pikirkan yang mana baik and yang mana buruk.  InsyaAllah.

Contoh lain yang lebih dekat, kamu seorang perempuan.  Allah dah ciptakan 'asset' paling bernilai untuk kamu, so jagalah dengan sebaik mungkin.  Jangan bagi sesuka hati kat orang.  Kang Allah tarik balik nikmat tu, menangis tak berlagu la nanti.  Ada bran???  Kalu berani nak melawan fitrah, silakan.  Dengan segala hormatnya...

Begitu jugak dengan lelaki.  Kamu diciptakan dengan 'asset' yang berharga.  Jagalah elok-elok.  Jangan tempatkannya di tempat yang salah.  Gunakan kekuasaan yang ada untuk kebaikan.  Sebagai contoh, kamu dibolehkan untuk azan.  So, manfaatkanlah masa yang ada ni untuk mengajak orang lain ke rumah Allah.  Lontarkan suara emas kamu tu.  Jangan tempatkannya di tempat yang salah.  Menjerit, jerkah orang lain sesuka hati, nyanyi lagu ntah apa-apa, ngorat orang perempuan...  Boleh faham?  Contohnya, kamu ada kuasa untuk menegur kaum hawa dari segi pemakaian.  Kadang-kadang teguran si lelaki lebih bernilai daripada teguran oleh kaum hawa.  Sebabnya perempuan ni dikurniakan sifat malu yang tinggi.  Tersangat tinggi.   Dengan perempuan, kurang malu pabila ditegur.  Tapi dengan lelaki, haish... Macam kena shock elektrik kot.  So, boleh la gunakan kaedah yang halus naa...  Ops!  Bukan 'halus' dengan menggunakan ilmu hitam dan sebagainya.  Tapi, pandai-pandai la fikir naa.  Biar teguran tu menusuk hati.  InsyaAllah.  (cadangan sahaja)

Contoh lain,  Allah dah ciptakan rambut kamu tu kerinting, lurus, perang, beralun, panjang, pendek, maka kamu wajib menjaga asset tu.  Macam mana  nak jaga?  Haa...  Jangan tunjuk kat orang lain melainkan kepada muhrim, suami dan golongan-golongan yang dibolehkan sahaja.  Ingat tu!  Jangan main-main bab-bab aurat ni.

 Apabila sehelai rambut anak perempuan terdedah, 
bermakna dia telah menempah tiket ke neraka untuk ayahnya.

Maknanya kat sini, kamu tak sayang kat ayah kamu la.  Betul?  Kalu sayang kat ayah, sayang kat diri sendiri bagi mengelakkan diri terkena api neraka yang sangat hitam dan panas, maka bermula dari saat ni, berhijrahlah sahabatku.  Pakailah tudung.  Tutupilah auratmu tu.  Insan yang sindrome tu tak diwajibkan menutup aurat, atas sebab dia memang tak tau.  Dan dia tidak sempurna.  Dia tak tau tentang dosa pahala.

Tapi, alangkah malangnya bagi kamu yang tahu akan kebenaran, tahu akan dosa pahala, tahu akan azabnya Neraka dan nikmatnya Syurga, tapi kamu buat endah tak endah saja.  Sekarang ni terlalu banyak tudung yang dijual di pasaran.  Yang paling simple, jenis sarung ja.  Tak perlu berpin-pin macam tudung Ckin.  Sekali pakai, 4 pin yang perlu digunakan.  Itu konsep pemakaian tudung Ckin.  Tapi, bagi kamu yang nak senang, mudah dan cepat, beli je tudung yang macam tu.

 Alangkah manisnya seseorang perempuan yang memakai tudung.  Di samping dia pakai tudung, menutup aurat, dah berapa banyak pahala yang dikutip?  Tak dapat digambarkan dengan kata-kata.  Tetapi, pastikan niat kamu itu ikhlas kerana ALLAH.  Itu yang paling utama.  Penghijrahan kamu tu perlulah atas dasar nama ALLAH.  Moga-moga kehidupan kamu akan bahagia di dunia dan di akhirat.  InsyaAllah.  Perubahan memerlukan masa.  Tapi, kamu mesti dan wajib berusaha untuk sampai ke arah itu.

 Ingat,
 ROM TIDAK TERBINA DALAM SATU HARI.  

Ckin nak story pasal insan tu, tapi terlajak ke perkara lain pulak.  But, it's okay.  Kadang-kadang tu, kita yang perlu mengorak langkah pertama sebelum orang lain.  Mana tau, dengan perubahan yang kita lakukan, akan bertambah ramai yang akan mengikut jejak langkah kita walaupun pada sekecil-kecil perkara.  InsyaAllah.  Jumpa lagi naa...

Wassalam.

5 Comments:

Nur. March 19, 2011 at 9:46 PM  

salam. erm. bahi taw psal insan yang down sindrome tu. kesian dia. masa tu bahi dok ikat tali kasut nak pi kat tempat kita main2. dia dok sebelah and pegang tangan bahi kuat2..sambil tunjuk kat arah yang bahi pun tak tahu apa yang dimaksudkan..hmm.

dia tetap beruntung sebab makcik zainab tetap syg dia wlaupun dia tidak macam anak2 yang lain.
rindu lah kat budak2 tu kan.

Nur. March 19, 2011 at 9:51 PM  

Insya Allah..

rindu kan kat budak2 kat Baitul Ihsan.
Syukur dengan apa adanya sekarang...

SHM March 19, 2011 at 10:40 PM  

kdg2 kita yg lbh sempurna drpd mrka tdk bersyukur atas nikmat yg dberi..
mlh kdg2 merasakan kita ni bernsb malang jika ssuatu menimpa kita...
nice entry.. ^_^

Ckin Kembaq March 19, 2011 at 11:29 PM  

Bahiyah.

Wkmslm. Dia nak duk ngan kita, tapi kita kurang faham..hehe Tapi memang touching.. =_=

Nanti ada pluang nak pi lagi.. insyaAllah..

Yg penting, kita gunakan kelebihan yg ada utk bantu golongan2 ni. Tak mampu dengan harta, berdoalah agar mereka dimudahkan.. ^_^

SHM,

Betul tu..manusia.mana penah mengenal nikmat syukur.kalu dihitung smula, baru akan terasa nikmat yg Allah bagi tu..tp,selagi kita berkemampuan utk rasa nkmat syukur tu,lebih baik gunakan sebaiknya..kang menyesal tak sudah.. ^_^

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP