Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

... Cepat bace ttg solat sunat... PENTING!

Sunday, November 8, 2009




Ana nak citer lak tte solat sunat… Rugi kalau tak bace ni…

Ada la sekali tue, kawan ana kena bagi tazkirah dalam kelas Pendidikan Islam, dia cakap ttg kelebihan solat sunat..

Perbualan nie berlaku dgn Allah dan Malaikat Jibril. Allah dah ciptakan Jibril dgn 100,000 sayap di kiri dan kanan. Lalu, Jibril pun tanya pada Allah, adakah ada lg makhluk yang lebih baik ciptaannya dariku ini? Allah menjawab, tidak wahai Jibril.

Jibril rasa sgt bersyukur dan bertuah dgn kurniaan Allah kpd nya tue.. Lalu, Jibril pun menunaikan solat sunat 2 rakaat sebagai tanda kesyukurannya selama 20,000 tahun… Dahsyat kan????

Tapi, pada suatu ketika, Allah khabarkan kpd Jibril mengenai sesuatu perkara yng amat penting…. Allah khabarkan kpd Jibril, “Pada suatu masa nnt akan ada seorang manusia yang bernama Muhammad iaitu kekasih yang paling aku cintai… Solat sunat 2 rakaat yang dilakukan oleh umatnya lebih aku sukai daripada solat sunat yang kau kerjakan selama 20,000 tahun itu…”

Allah juga memberitahu,”Sesungguhnya solat sunat yang dilakukan oleh umat Muhammad lebih Aku sukai kerana mereka menunaikannya atas perintahku, sedangkan kau melakukannya bukan atas perintah-Ku”… begitulah perbualan antara Allah s.w.t. dan Malaikat Jibril.

Sebagai ganjaranNya kepada umat Muhammad ini, Allah telah menyediakan ganjaran yang amat besar iaitu Syurga Ma’wa sebagai hadiah…
p/s : takkan tak nak kot? Hehe 

Selain itu, Allah juga memberikan 5 kelebihan kpd kita umat Nabi Muhammad yang tidak terdapat pada makhluk2 lain iaitu :

 RedhaNya dalam taat
 Murka dalam maksiat
 Nama dalam Al-Quran
 Lailatul Qadar
 Hari Qiamat dari semua Nabi

1 Comments:

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP