Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

Nilai Jamban dan Nilai Syurga. Mahalkah?

Thursday, June 7, 2012

Assalamualaikum semua!

Hari ni nak berkongsi suatu kisah. Mudah-mudahan meresap masuk ke qalbu paling dalam. Kisah pendek, tetapi begitu mendalam maksud di sebaliknya. Bukanlah nak membezakan antara tandas dan syurga. Tapi nak kita renungkan sejenak sahaja. 


Suatu hari Ibrahim bin Adham ingin membuang air kecil, lalu dia pun pergi ke tandas awam. Apabila dia ingin masuk ke dalam, seraya seorang lelaki menegurnya, “Wahai orang tua, bayarlah dulu sebelum masuk.”

Mendengarkan sapaan lelaki itu, air mata Ibrahim bin Adham pun bercucuran keluar dari matanya. Lelaki tadi terkejut dan berkata, “Wahai orang tua, andai kata kamu tiada wang untuk dibayar, masuklah secara percuma. Janganlah menangis kerana ini.”

Ibrahim bin Adham menjawab, “Wahai pemuda, aku menangis bukan kerana aku tiada duit tetapi aku terfikir jika tempat sejijik ini pun harus dibayar untuk dimasuki, bagaimana pula dengan syurga Allah? Berapakah bayaran yang harus aku sediakan untuk masuk ke dalamnya?


Sangat terkesan. Banyak mana dah amalan yang dah ada untuk masuk ke Syurga Allah? Fikir-fikirkan naa. Sekadar mengingatkan diri ini dan kalian yang menjadi teman maya. Malam-malam tengoklah Majlis Tilawah Al-Quran. Malam ni dah malam keempat. Sangat mendayu-dayu bacaan mereka. Beruntunglah mereka ang dikurniakan denga suara sedemikian. Tapi, bukanlah suara yang merdu yang perlu kita kejar. Pertajamkan dahulu tajwid kita. Kalau tak tau, belajarlah dari sekarang. Jangan tunggu nak kahwin baru nak cari kawan untuk mengaji..Sekian dahulu. Wassalam. 

Kelmarin hampir-hampir nak excident. Pemandu perempuan ni suka-suka je nak tukar laluan tanpa bagi signal. Alhamdulillah masih selamat. Jantung rasa cam nak tercabut jugaklah. =_= Kepada pemandu-pemandu sekalian, please... Beware of the other people! Jangan ingat diri sendiri sahaja k. Tu je nak pesan. Bertimbang rasalah sikit. Sekadar mengingatkan supaya tak berlaku kehilangan nyawa begitu saja. That's all.

p/s: sekarang ni internet kat office dah hilang terus. so, tak boleh dah nak menaip waktu lapang.... kena pandai curik masa... ^_^ Ujian kan... ^_^

4 Comments:

Bulan Syurga Firdausi June 7, 2012 at 12:47 PM  

syurga...mardhatillah...subhanallah...x tergambar oleh manusia...

Ckin Kembaq June 7, 2012 at 12:51 PM  

Bulan Syurga Firdausi,

betul tu.. ^_^

fuad ansari June 7, 2012 at 1:18 PM  

Udara, air, tanah, dan lain2 Allah bagi free je sebab Allah swt Maha Kaya.. (",)

Nilai syurga adalah keredhaan Allah swt.. (",)

dan yg penting, di syurga takde jamban.. (",)

khairul June 7, 2012 at 10:54 PM  

moga2 kejayaaan miilik kita di sana nanti

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP