Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

"Aku Khuatir Kamu Terjatuh Kali Ketiga..."

Thursday, October 27, 2011

Assalamualaikum semua.  ^_^ 

Sebelum tu, senyum sikit? ^_^ Kan comel gitu.. 

Actually, hari ni Ckin nak berkongsi sedikit dengan sahabat-sahabat semua ni.  Kisah seorang anak muda yang beriman dengan syaitan.  Sama-sama kita renungkan pengajaran di sebalik kisah ni.  Bukan sekadar untuk diletakkan di blog Ckin ni tau.  ^_^

Alkisahnya bermula begini :

Seorang lelaki muda bangun di awal pagi utk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwudu' dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudu', dan, berjalan menuju masjid.

Dlm perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan ...dirinya dan kembali ke rumah. Dirumah, dia, sekali lagi berganti baju, berwudu' dan berjalan lagi menuju masjid.

Di tengah jalan menuju masjid, dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu. Dia menyapa lalu lelaki itu menjawab "Saya melihat kamu jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan kamu.' Lelaki muda mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.

Saat sampai di masjid, lelaki muda itu mengajak teman barunya yang membawa lampu untuk masuk bersolat subuh bersamanya. Lelaki tadi menolak. Berkali-kali diajak tetapi jawapannya sama.

Lelaki muda bertanya, kenapa menolak untuk masuk bersolat. Lelaki pembawa lampu menjawab:

AKU ADALAH SYAITAN !

Lelaki muda itu sungguh terkejut..!

Syaitan menjelaskan, ''Saya melihat kamu berjalan ke masjid,dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah mengampunkan semua dosamu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan itupun tidak membuatmu merubah fikiran tetapi tetap kembali ke masjid.

Kerana itu, Allah mengampunkan dosa seluruh keluargamu. Saya KHUATIR jika saya membuatmu jatuh ketiga kalinya, mungkin Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahwa kamu sampai dimasjid dgn selamat..'


Ingatlah wahai sahabat-sahabatku, jangan sesekali menganggap sesuatu ibadah yang kita lakukan tu adalah perkara yang remeh semata-mata.  ^_^ Wassalam.


2 Comments:

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid October 27, 2011 at 11:09 AM  

pernah baca cerita nie. masa skol dulu, dah lame tak baca semula. thanks atas perkongsian ini ckin =)

Ckin Kembaq October 27, 2011 at 11:14 AM  

ilmu kena diulang-ulang kan akak?.... ^_^ ur most welcome..

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP