Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

Tips : Kod2 Telefon Waktu Kecemasan

Tuesday, November 2, 2010

Assalamualaikum sahabat-sahabat.

Pagi ni curi2 masa cket nak kongsi tips2 penting waktu kecemasan.  Bagi yang memakai handphone saja naa.. 


Kalau telefon rumah, tak boleh la guna kaedah2 kat bawah ni. Ckin amik ni daripada sahabat blogger jugak.  Nak tengok blognya, sila klik :


1) Nombor Kecemasan.

Kita mesti selalu ingat bahawa nombor kecemasan utk semua handphone ialah 112. Sekiranya kita berada dlm kecemasan & berada di kawasan yg tiada sebarang liputan utk semua talian handphone yg kita gunakan, kita boleh mendail nombor kecemasan 112 ini. Keunikkannya ialah, ia boleh digunakan di kawasan tiada liputan talian & boleh di dail walaupun handphone kita ketika itu dikunci. (keypad lock)


2) Kuasa Bateri Tersembunyi.

Setiap handphone nokia dibekalkan dengan kuasa bateri tambahan. Tetapi tahukah kita bahawa handphone yg telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai kuasa bateri tambahan. Macam mana caranya?? Andaikan bateri handphone anda sudah terlalu lemah atau mati, dan pada masa yg sama kita mahu membuat panggilan penting & berada dlm keadaan kecemasan. Untuk mengaktifkannya, kita hanya perlu menekan *3370# . Handphone kita akan berjaya dihidupkan semula & paparan kuasa tambahan sebanyak 50% akan terpapar di skrin handphone.


3) Menyekat Penggunan Handphone.

Boleh ke kita sekat orang lain menggunakan handphone kita khususnya apabila handphone kita dicuri oleh orang lain?? Kita boleh menyekat si pencuri drpd menggunakan handphone kita itu. Caranya dengan menekan no siri yg terdapat di handphone kita. Kita hanya perlu tekan *#06# dan 15 digit no siri handphone kita akan terpapar di skrin. Nombor ini adalah unik utk setiap handphone. Apabila handphone kita dicuri, kita boleh menghubungi pusat servis handphone & memberinya nombor siri tadi utk menyekat / mengunci sistem handphone itu. Jadi, si pencuri tadi tidak akan dapat menggunakan handphone itu walaupun kad simnya telah ditukar berulang kali, dia tak berupaya utk mengaktifkan handphone itu. So..walaupun handphone kita dicuri, sekurang2nya anda berpuas hati sbb si pencuri tadi takkan dpt menggunakannya ataupun menjualkannya, melainkan dia tahu nombor siri handphone itu.

p/s : Mana yang baik tu, amik la naa... =)

6 Comments:

Ckin Kembaq November 2, 2010 at 3:21 PM  

alinac,
pasni leh la nak ingat nombor tu kan...n_n

NurHeart,
Cek pun.. v^_^v

SDS,
Moga jadi pnyelamat kala susah nnt kan.. n_n

SDS November 3, 2010 at 5:47 PM  

tp tak tau boleh igt x kod2 nih...^_^

Ckin Kembaq November 4, 2010 at 7:51 AM  

tau tak pa..ngehehe byj kan?.. Igt yg btu2 diperlukan saja bleh kot..ahakz

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP