Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

Tolong Check Gambar2 Tu Ye

Friday, November 12, 2010

Bismillahirrahmanirrohim.
Assalamualaikum. 
Salam di pagi jumaat (dah nak menginjak ke tengah hari dah ni...n_n)

Actually, hari ni Ckin tak bawak lappy so tak leh la nak chatting.. Tadi kan ujan non-stop. Tapi best gak bawak moto dalam hujan ni tau. Sejuk. Ckin malas bawak lappy sbb bila pakai baju hujan tu, jadi renyah..hehe Takpa2.. Biar la bagi adik Ckin main lappy tu. Ckin tak ada benda nak cita ni, sbb tak ada mood sangat. Ngan lapar pulak smntara nak tunggu tengah hari kan... 


Tau x, semalam Ckin ada belajar guna Photoshop dari blog gadis kampung, alhamduillah dah pandai cket.. Mula2 tu pening la jugak kan. Ya la, kaedah tu macam untuk blogger yang dah tau ckit2 pasal photoshop. Yg Ckin ni zero tu tak la, tp 15 percent kot. Bila dah godek2 kat dalam tu, haaaa.. baru jumpa benda yang Ckin nak tu. Hmm.. Mmg lebar la snyum..ahakz Pastu, mula la cari beberapa gambar untuk diedit. Gambar2 yang diedit tu untuk simpanan diri sendiri saja ye. Bukan untuk tontonan umum. Lepas Maghrib, ngaji then trus buka photoshop. 

Halamak haih! Cek suka..hee InsyaAllah Ckin akan guna sebaik2nya. benda alah ni.


Tadi sempat blogwalking ke blog2 yang ada tp tk smua la. Macam2 ada..

Haish.. 

Yang baik, buruk, sedih, touching woo... Whatever la.. Haa..  Tadi ada singgah blog sahabat2, tengok la, ada lelaki berfesyen macam pmpn ...Hmm.. macam2 dunia kan.. Ada yang buat seks ngan kambing. Aigoo! Silap haribulan kena tendang then mati pucuk baru tau. Depan khalayak ramai lak tu. Geli deh. Tindkan undang2 dah dikenakan kot kat dia. Pastu, tengok pulak dalam blog lain, kisah yang sedih antara anak dan mak la, hampir2 jatuh air mata ni, tp cover2.. Dlm pejabat tu, t orang tengok la.hihi Then, gi pulak kat blog lain, kisah AC Mizal, Fazley.... Tu pun salah satu kerenah manusia jugak. Nak tau? Search la naa.. 


Apa yang kita tulis tu akan ditanya di sana kelak. Hanya itu pesanan Ckin. Nak cakap lebih2, kang dikatakan membebel pulak. Pmpn, fitrah macam tu..hehe 

Pertama, check smula dalam blog or mana2 la, adakah gambar yang kita tunjukkan tu dalam keadaan mendedahkan aurat hatta aurat orang lain? (tak kisahlah orang kulit putih ka, kulit hitam ka, org luar ngara ka, dlm ngara ka..smua termasuk)

Yang dinamakan aurat itu menutup mengikut syariat Islam. Kalau kita tengok aurat orang lain dah dpt dosa, then bila pembaca membaca tulisan kita dengan ada gmbar tak tutup aurat, bukankah dosa2 tu akan berganda?? Fikir balik naa. Rasanya blogger smuanya dah beso2 kan, orang kata dah pandai menilai yang mana baik n yang mana buruk.

Kedua, check balik perlu ka kita letak gambar pmpn tak bertudung dalam blog kita? Walaupun orang yang diambil gambarnya tu adalah orang bukan Islam?... Dah tak ada orang yang bertudung untuk dijadikan contoh?... Right? 


Contoh, bila kita nak gambarkan yang kita ni dlm keadaan stress, then letak gmbar pmpn (org putih) sebagai simbolik untuk gambarkan perasaan masa kita ngah menulis. Benda tak perlu, tak payahla nak guna kan?... Banyak lagi gmbar yang kita boleh pilih. 

Ehem.. Ehem.. 

Gmbar lelaki stress, tak boleh letak? Walaupun si blogger adalah perempuan? Tak mustahil kan?... 

Ketiga? Check balik dua tu terlebih dulu. Ckin cuma nak ingatkan diri sendiri and sahabat2 yang ada. Inilah yang dinamakan top up free hatta kita sedang tidur... Cuba check balik dlm blog Ckin, ada x gmbar2 pmpn tak tutup aurat?.. Kalau ada tolong gtau naa. Nak kena buang. Ckin mmg akan care pasal gmbar2 dlm ni. Why? Sbb Ckin tau sebab munasab benda tu tak boleh dipaparkan.

Moga sahabat2 akan faham dengan entri ni. Kesian kat blogger2 lelaki, sbbnya kena tengok gmbar2 permpuan yang tak tutup aurat... Dosa berlipat kali ganda...

Wassalam

p/s : Kalau ada yang tak kena, maklumkan naa.. n_n

4 Comments:

Latifah November 12, 2010 at 1:21 PM  

emm betul tu... gambar menutup aurat pun, kalau tak penting, tak perlu letak kan...
bebereapa entri akak yang bergambar semua dah di delete. sebab rasa tak perlu.. =)

Ckin Kembaq November 12, 2010 at 1:34 PM  

alhamdulillah kalu cmtu..n_n maybe kena kaburkan lagi..ckin pun ada jugak..huhu insyaAllah akan buat slow2..n_n

.:: dieylah :: November 12, 2010 at 3:37 PM  

Suke blaja photoshop2 ni.best kalo rajin...ambik subjek tu trus suke giler photoshop..tp skrg slow ckit..
^^

Ckin Kembaq November 12, 2010 at 4:46 PM  

dieylah,

Betul2..cek suka..tp ckin dulu tak belajar pun benda alah ni.hanya kos teknologi mklumat kot yg blajar. Cuma jeles tegok org lain buat, nak gak buat..hee

p/s : minat it..hehe

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP