Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

Bolehkah Pergerakan Makmum Mendahului Imam??

Thursday, December 23, 2010

Assalamualaikum... 
How's ur day? Is it bad or nice? Hopefully sahabat2 yang tengah baca ni akan sentiasa berada dalam limpah rahmat dan kurniaNya. Amin..


Kali ni nak story tentang apa ya?... Haa.. Waktu Ckin ada kat Pusat Islam, time tu muazzin dah iqamat menandakan solat jemaah akan mula sat ja lagi kan. Then, Ckin sempat le tengok gelagat-gelagat adik2, kakak2, abang2(ops, abg2 tak tengok la pulak.. Tak prasan) .. Adik2 and kakak2 kat atas yang nak jemaah tu. Ada yang buat tak tau le pulak ngan keadaan saf yang tak rapat. Ada yang masih sembang2 time muazzin iqamat. Banyak kerenah. Sampaikan bila nak solat nak kena cakap suruh rapat-rapatkan saf. Then ada le yang tengok ngan pandangan yg pelik. Haish.. Sabor ja la. Depa tak tau kot.. Positifkan minda la kan..huhu

Ckin bukan nak cakap tentang fi'il tabi'i masyarakat Muslim sekarang ni. Tapi nak cakap hal yang dilakukan dalam solat.

 Persoalan yang Ckin nak habaq kat sini adalah
 BOLEHKAH PERGERAKAN MAKMUM ITU MENDAHULUI IMAM? 

Perasan x, kadang2 bila kita solat berjemaah, ada makmum yang pergerakan solat dia mendahului imam? Contohnya imam nak iktidal, tp makmum kat belakang tu dah iktidal awal dr imam. Ada jugak yang sujud awal dr imam. Pandai2 le nak bayangkan naa. Ckin dah bagi contoh tu.hehe Nampak remah kan? Tapi sebenarnya berat.

Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w., baginda menyebut :

“Hanyalah imam itu diadakan untuk diikuti, maka jangan mendahuluinya. Maka apabila dia menyebut takbir maka takbirlah, apabila dia ruku’ maka ruku’lah, dan apabila dia berkata ‘Sami’a Allahu liman hamidah’ katalah ‘Rabbana walaka al-hamdu’, dan apabila dia sujud maka sujudlah.” 
(Riwayat Ahmad dan Al-Bukhari)

Kalau Rasulullah menegah dari melakukan sesuatu perkara, maka Allah juga menegahnya. Sebab Allah yang menetapkan peraturan tu, ye dak? Daripada hadis ni kita dah dijelaskan dengan terang-terangan yang mana mendahului imam ketika solat adalah salah. Tujuan diperintahkan imam mengetuai solat jemaah adalah supaya makmum kat belakang mengikutnya, kan? Kalau makmum tu laju dari imam, ni bermakna makmum tu pulak yg jadi imam kat diri dia sendiri. Ni ikut logik akal manusia la kan. 

Actually, dulu waktu Ckin kat SMKANT, Ckin ada baca or dengar kuliah(tak pasti deh..huhu), Ckin dapat ilmu ni tak tau dari mana sumbernya.... Apa yang Ckin ingat, macam hadis, tapi Ckin tak pasti. nanti Ckin akan rujuk dengan Ustaz Din. InsyaAllah.. Kata-katanya macam ni, 

"Celakalah bagi orang2 yang solatnya mendahului imam"

Sejak tu, Ckin memang 'care' la tentang pergerakan makmum and imam ni. Alhamdulillah. tapi, Ckin pulak yang tak ingat dari mana sumber Ckin dapat kata2 kat atas tu.... Tu la, lain kali bawak senjata nak dengar majlis ilmu. Kang dah susah di tengah jalan..huhu Nak berhujah dengan org, kena ada ilmu. Nak sampaikan ilmu, kena ada ilmu. Nak mengorat pun kena ada ilmu. Pendek kata, ilmu tu mmg tak boleh lari dari kehidupan kita. Moga-moga sahabat2 akan lebih care tentang ni naa.. Ckin cuma menyampaikan, dan mengingatkan diri sendiri termasuk sesiapa saja yang menjadi sahabat Ckin. InsyaAllah..

Pesanan Ckin, 
PERGI MANA-MANA, BAWALAH SENJATA. 

APA TU?

THAT IS PEN DAN KERTAS WALAUPUN SEHELAI...
(supaya tak jadi macam sekarang ni.. Kan dah lupa..huhu)

p/s : Gambar tak boleh nak upload sebabnya line k.o...huhu But, ilmu tu lebih penting dr gambaq naa..

0 Comments:

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP