Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

Kerana Mimpi Melihat Neraka...

Thursday, December 9, 2010

Assalamualaikum.
Salam di pagi Khamis.


Ada yang berpuasa sunat? Haa.. Bagus.. Bagus.. Amalkan setiap 3 kali  sebulan iaitu pada awal, tengah dan hujung dah dikira mengikut sunnah Rasulullah s.a.w. InsyaAllah minggu depan baru nak start puasa sunat kat sini. Minggu ni kita rest2 dulu kan.. Actually, satgi jam 10.00 ada kelas. So, pagi ni Ckin buat planning sikit untuk beberapa agenda dalam Kelab RAPI. Nanti Ckin cerita tentang Kelab RAPI naa.. Just untuk makluman sahabat2 la kan. Nak baca boleh, tak mau baca pun boleh. Terpulang la kan. Ikut kesedapan minda.


Ckin nak berkongsi tentang sebuah cerita ni. Semalam ada la baca dalam Folder Inspirasi dalam lappy Ckin. Tajuknya, "Kerana Mimpi Melihat Neraka". Ckin cerita pendek2 la naa. Nak kongsi ilmu ngan sahabat2 Ckin. Maybe dah lama tak baca kisah2 sahabat Nabi, ye dak? Kisahnya bermula macam ni, terdapat seorang sahabat yang bernama Abdullah Bin Umar r.a yang merupakan seorang anak muda yang masih remaja. Macam kita2 yang tengah baca ni. Pada suatu malam, Abdullah ni beribadah kepada Allah macam kebiasaannya iaitu membaca Al-Quran sampai lelah. Dahsyat kan? Kita pernag tak buat macam tu??? InsyaAllah ada yang buat dan ada yang tak pernah buat. Tu menandakan iman kita ni masih rendah. Apa lagi? Tingkatkanlah start la ni. 

Okey, sambung story.


Bila dah penat, Abdulllah pun rancang nak tidur sebentar di dalam Masjid Nabawi tu. Beliau membaca doa tidur dengan tertib dan tidur dalam keadaan membaca zikir. Sehinggakan dicatat dalam buku amalannya iaitu orang yang tidak pernah lalai. Subhanallah! Kemudian, dalam mimpinya, dia melihat dua malaikat datang kat dia. Malaikat tu pegang tangan dia and bawak dia ke neraka. MasyaAllah.. Dia tengok orang2 yang dia kenal tu tengah disiksa dengan siksaan yang amat dahsyat.

Dia jadi takut then berdoa, "Ya Allah, jauhkanlah aku daripada neraka". Kemudian, Malaikat berkata kat dia. "Kau belum terjaga daripada neraka!".
Bila sedar pada pagi hari tu. Dia menangis. Lalu berjumpa dengan saudara perempuan dia, iiatu isteri Nabi yang bernama Hafsah. Hafsah menjadi sedih dan mengadu pada Rasulullah s.a.w.


Lalu, Rasulullah pun mengatakan kat Hafsah,

 "Sebaik-baik lelaki ialah Abdullah bin Umar jika dia mahu mengerjakan solat malam!" 

Kemudian, Hafsah pun sampaikann berita gembira tu kat Abdullah dengan perasaan yg senang. Dalam mimpi Abdullah, Malaikat ada cakap yang Abdullah belum terjaga dari api neraka kan? Sebabnya dia tak menunaikan solat tahajjud. Lepas dari kejadian tu, Abdullah tak pernah meninggalkan tahajjud hingga ke akhir hayatnya. Malah, dia menghabiskan malamnya dengan menangis dan mengadu pada Allah atas kekhilafannya. Abdullah juga ingat pada sabda Nabi,

 " Seringan-ringan siksaan neraka adalah dengan diletakkan bara api di bawah tapak kaki yang boleh membuatkan otak penghuninya mendidih" 

Boleh bayangkan?...

Apa yang Ckin nak cakap adalah kepentingan solat tahjjud tu. Dia ni tak susah cuma bergantung kat diri kita. Lama sangat ni tak buat tahajjud... InsyaAllah sama2 la kita mengingati diri kita. Gunakan peluang yang ada dengan sebaiknya....

...YANG BAIK KITA IKUT, YANG BURUK KITA TINGGALKAN...

Wassalam.. n_n

5 Comments:

Muslimah Optimis December 9, 2010 at 9:23 AM  

salam cikin...

lama kita tidak berbicara...

kalo la sesiapa yg mimpi melihat neraka ni tak insaf2 jugak, xtau la nak kata apa...

jom baca ni.. artikel pertama akak yang disiarkan di ILI..

http://www.iluvislam.com/keluarga/ibu-bapa/1277-hak-seorang-anak.html

dn jemputla melawat ke blog akak...ada entry berkenaan neraka.. boleh cari Imej 3D...

semoga dalam lindungan Allah selalu..amin

Ckin Kembaq December 9, 2010 at 12:28 PM  

Waalaikumussalam akak..
Lama tak bersembang. tak sangka...

Menarik artikel akak tu. Ada campur slang utara+selatan..

Moga akan bermanfaat dan dapat merestkan minda..insyaAllah..

Ckin Kembaq December 10, 2010 at 10:33 PM  

InsyaAllah sama2 manfaatkan.. n_n

Ckin Kembaq December 10, 2010 at 10:34 PM  

InsyaAllah sama2 manfaatkan.. n_n

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP