Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

3 Perkara Yang Bukan Calang-Calang

Monday, May 7, 2012

Assalamualaikum semua!

Apa khabar kalian? Masih sihat-sihatkah? Ataupun sekarang ada yang ditimpa penyakit?... Penyakit itu kan ada banyak. Ye dak? Penyakit fizikal, mental, dalaman, luaran dan satu lagi penyakit yang perlu kita berhati-hati dengannya iaitu penyakit hati. 

Gambar ni hanya selingan.. Sebab I Like It... ^_^

"PENYAKIT HATI?"

What's that? Apa puncanya? Kenapa ia menyerang? Apakah langkah mengatasinya? Kesannya bagaimana? Fuh! Terlalu banyak soalan di situ. ^_^ Sesiapa yang sedang mengalami penyakit hati ni, Ckin nasihatkan cepat-cepatlah cari penawar. Penyakit hati antara penyakit sukar untuk disembuhkan melainkan betul-betul ada niat nak sembuhkannya. Allahuakbar! Sesiapa yang pernah merasainya pasti akan tahu. Cukup di situ.

Ckin tak dapat nak menaip panjang-panjang. Cuma nak berkongsi sedikit hari ni. Ckin amik ni daripada sahabat blogger kita. Lama dah dalam draft. Sekarang baru nak publish. ^_^ Jom baca sikit. Mungkin ada sesuatu yang boleh kalian ambil ni buat panduan dan peringatan. Ckin pun takkan terkecuali dari ni... InshaAllah yang baik tu, silalah jadikan panduan hidup. Yang rasa tak baik tu, tinggal-tinggalkan di ruangan ini naa... 

Bagi orang mukmin ada 3 tanda-tandanya:

1. Tidak terpaut hatinya pada harta benda dunia
2. Tidak terpesona dengan pujuk rayu wanita
3. Benci terhadap perbualan dan perkataan sia-sia


Bagi orang alim itu ada 3 tanda-tandanya:

1. Jujur dalam berkata-kata
2. Menjauhi segala yang haram
3. Merendahkan diri


Bagi orang yang takwa itu ada 3 tanda-tandanya:

1. Takut berlaku dusta dan keji
2. Menjauhi kejahatan
3. Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman


Bagi orang yang jujur itu ada 3 tanda-tandanya:

1. Merahsiakan ibadahnya
2. Merahsiakan sedekahnya
3. Merahsiakan ujian yang menimpanya


Bagi ahli ibadah itu ada 3 tanda-tandanya:

1. Mengawasi dirinya
2. Menghisab dirinya
3. Memperbanyakkan ibadah kepada ALLAH s.w.t.


Allahuakbar... Masih banyak lagi yang aku perlu ketahui Ya Allah... Hati kecilku bermonolog sendirian...

p/s : Susah jugak bila terkena 'penyakit' ni... Any 'medicine' for me?...

10 Comments:

Obat Asam Urat Herbal May 7, 2012 at 4:49 PM  

mantap....semua perbuatan pasti ada balasannya kawn...

syamilsynz May 7, 2012 at 5:35 PM  

mgkin kena igt keperitan hidup yg pernah dialami suatu masa dahulu. tanpa bantuan Allah, sudah pasti kita sudah tersungkur lamanya.
p/s : hanya cadangan.

pha is May 7, 2012 at 8:15 PM  

mmg bukan calang2... heheh

GrApE@KhAiRuL May 7, 2012 at 11:31 PM  

susah kan lau dpt pnyakit yg xada ubat cm pnyakit hati 2...best entri ni..:D

khairul May 7, 2012 at 11:53 PM  

moga2 kita tergolong dlm seperti diatas

Iman Lurv Islam May 8, 2012 at 1:15 AM  

penyakit hati...Ya ALLAH, mudah utk kita kesan, tapi sukar utk kita rawat...ia perlukan pengorbanan & keikhlasan...

hukhuk, bila baca setiap jenis orang tu, 1st thing yang bermain di fikiran, adakah aku mempunyai tanda2 ni....hahaha, kelakar jewr...

Semoga ALLAH membimbing kita menjadi mukmin yang alim, bertakwa, jujur dan taat beribadah...complete package....

zikri May 8, 2012 at 2:11 AM  

huh.. 3 je pon,,rse jauh sgt kemampuan..adeyh.

Ckin Kembaq May 10, 2012 at 6:47 PM  

Obat Asam Urat Herbal,

inshaAllah.. sangat tepat.. ^_^


en. shafiQ,

walhamdulillah.. ^_^


syamilsynz,

inshaAllah i'll try my best.. ^_^ syukran jazilan...


pha is,

yes..bukan calang2..hnya mereka yang mahu shaja.. ^_^


Grape@Khairul,

betul..sangat susah.. ^_^


khairul,

inshaAllah..pilihan di tangan kita sendiri... ^_^


Iman Lurv Islam,

betul..mdah kesan..tp sukar nak rawat..sedang mencuba..
kita yg tentukan sma ada kita boleh berada dlm golongan di atas... ^_^


zikri,

betul..tp it's in your hand..you choose.. ^_^

Cik Kay Jue May 10, 2012 at 10:16 PM  

thanks for sharing this.. >_<

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP