Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

.:: Jom Ber 'TRIVIA' ! ::.

Thursday, June 24, 2010


Haa...insan budiman dah mula nak menaip ni....(chewah)....

Bukan apa, dari aku dok saja2 kat pejabat ni, baik aku buat bnda berfaedah kan...hehe dpt gak ilmu n bagi ilmu kat orang len...hehe
Aku nak uji minda ckit ni... Tak banyak aku nak bagi soalan, ada lima ja.... (apa tuh???)
Kalu kita kata kita ni faham Islam, kita tau ka soalan2 remeh ttg Islam...
(ops!bukan soalan ssh la..)
kalu ingat :


1) Di mana kiblat pertama Umat Islam?
- Jawapannya adalah di Baitul Maqdis (haa,,,,,baru tau ka???)

2) Namakan anakanda Sarah dan Hajar, isteri nabi Ibrahim a.s. (agak2???)
- Takpa lah...bia aku gtau naa...hehe
- Jawapannya adalah :
Ishak anak kpd Sarah
dan
Ismail anak kpd Hajar (ouh...tak penah teringt??ish3)

3) Pahlawan yang terkenal dengan gelaran Saifullah atau 'pedang Allah'. Siapa?..... (hmmmm)
- Jawapannya adalah Khalid al-Walid (Wahhhhhh...info bwu nih)

4) Berapakah jumlah tentera Islam yang syahid dalam perang Uhud? (alamak!)
- Kalau nak tau jumlahnya adalah 70 orang. (Innalillahiwainnailaihiroji'un...baarakallahialaihim)

5) Surah apakah yang diulangi pada setiap ayatnya dengan perkataan "Allah" ?
- Surah Al-Mujadalah yang berjumlah 22 ayat. Perkataan Allah diulangi sebanyak 22 kali.
(kalu tak percaya, buka surah ni and baru terbukti....kan....hehe)


Subhanallah... Aku pun tak tau ttg bnda2 yang ringan ni... kalu bab artis kita bleh tau sampai ke dalam peribadinya, zaman sahabat??? takkan kita nak bia je kan...n aku pcya...golongan muda masa hadapan mungkin tidak akan mngetahui ttg ni..bab tu kna byk membaca...aku bg ckit ja dalam blog aku ni...just utk bg aku igt n bg ilmu kat orang len....lagipun, ilmu ni takkan habis...hehe nak kgsi ngan aku pun bleh....(panjang sgguh dia bletiaq)....


nanti kalu aku tak da keja aku bagi la lagi....hahahaha

0 Comments:

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP