Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

Dia Tak Tau Yg Dia Mengandung. Allah... =_=

Sunday, December 11, 2011

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua!

Minggu ni balik kampung. Cuti hujung minggu. ^_^


Kelmarin, Ckin pi la melawat kawan Ckin yang baru melahirkan anak ni. Alhamdulillah dapat jugak pi sana. Dia tertunggu-tunggu jugak kedatangan Ckin ke sana. Comel je anak dia. 

Nama diberi Wafa Balqisy
yang bermaksud 
Puteri Yang Setia.

Maafla, tak dapat nak berkongsi gambar dengan kalian sebab handphone Ckin yang Sony tu dah kiok. So, tak dapatlah nak amik gambar. =_= By the way, it's okay. Dapat tengok pun jadilah. ^_^ Lama jugaklah tak jumpa dengan kawan Ckin ni sejak-sejak dah mendirikan rumah tangga ni. Sebelum ni dia keguguran. Inilah yang Ckin nak kongsikan dengan kalian ni. Tengah-tengah bersembang tu, Ckin mencelah la.

"Macam mana boleh gugur ni?" 
"Terjatuh eh?"

Pastu, kawan Ckin pun cakaplah. Masa awal-awal kahwin tu. Dia tak tau pun yang dia dah mengandung. Apa eh orang panggil? Haa.. Bunting pelamin. Jadi, disebabkan tidak ada tanda-tanda dia mengandung, dia makan je segala jenis makanan. 

Woha! 

Nenas, jeruk, makanan yang tajam-tajam, semua dia bantai. Adeh Jadi, bila pi check kat doktor, doktor sahkan yang dah mengandung 2 bulan. Nyawa anak dah tak ada. Jadinya, kena cucilah perut tu. Itulah kisahnya. Alhamdulillah bila dah keguguran kali pertama tu, dia dah jagalah pemakanannya. Maka, lahirlah insan ini. ^_^ Dengarlah pengalaman dia bersalin suma. Seram. ^_^


Jadi, nasihat Ckin untuk sahabat-sahabat Ckin yang akan berkahwin mahupun yang sudah berkahwin tapi berniat nak tambah anak, berhati-hatilah dengan setiap pemakanan yang kalian ambil tu. Ibu mana tak sedih. 2 bulan dah dalam kandungan, tup-tup dah tiada nyawa. Allah. Sedih kot! =_= 


Tambah-tambah lagi yang baru pengantin baru. Jangan duk aktif-aktif sangat. Jaga pemakanan tu. Elakkan makanan yang tajam seperti nenas, jeruk dan sebagainya. Jangan main redah je. Manalah tau, dalam tu dah ada isi en. Ni pun peringatan untuk diri sendiri jugak ni walaupun bukan menghampiri lagi zaman pernikahan. ^_^ Sama-sama kita ingatkan naa. Pesan kat adik-adik, kakak-kakak, saudara-mara semua naa.

BERINGAT SEBELUM KENA!

Setakat itu dulu kot yang Ckin nak kongsi. Panjang sangat story Ckin. ^_^ Kalau diikutkan lagi panjang, ni pun dah dipendekkan. Bertemu lagi kelak naa. Jaga diri baik-baik. ^_^ Wassalam.

8 Comments:

Miss Xyz December 11, 2011 at 10:59 AM  

kemain dhsyat entry cecah lntai.. *sye bce tau* haha XD igt kn kejadian bas tu ada kne mngena dgn org mngndung ke apa..

sdapnya nme wafa balqisy! hehe ;)

p/s : komen pun mesti cecah lntai jgk kn.. haha

Ckin Kembaq December 11, 2011 at 11:01 AM  

Miss Xyz,

Haha..tu lah pasal. Bila jari jemari mula menari-nari ats keyboard en..tu panjang berjela..hehe santai2 jap..haha

Nak amik buh kat nama anak pun boleh..haha

p/s : kena cecah la.baru gempak..hehe

LadyBird December 11, 2011 at 6:48 PM  

btl jugak kan..
kalau x sedar nanti gi tunggang kuda..
lagi haru.. huhuhuhu..

Ibnu Darwin December 12, 2011 at 3:59 AM  

masyaAllah..bukan rezeki la nampaknye... nanti klu ckin kawen, jage2 la yer...huhu

Ibnu Darwin December 12, 2011 at 4:01 AM  

Astaghfirullah... bnda yang kita selalu pandang remeh, akhirnya mbhyekan.. bende ni la yg kite slalu terlepas pandang.. nanti klu ckin kawen, jge2 la yer.. dn jge utk kaum muslimat diluar sne..huhu

Ckin Kembaq December 12, 2011 at 8:01 AM  

LadyBird,

A'ah...time awal-awl la kan..kalu agak cm tak ada, boleh je nak gi lasak2 smua..hehe

Ckin Kembaq December 12, 2011 at 8:03 AM  

Ibnu Darwin,

Yup..bukan rezeki..tu lah namanya pengajaran supaya kita yg lain2 tak buat..suami isteri kena jaga sama-sama agar tak jadi hal-hal yang macam ni... ^_^ remeh-remeh ni lah yang melibatkan nyawa anak kot..aduh bila dengar tu, mengucap panjang jugaklah..

p/s : Beringat sebelum kena.. ^_^

GrApE@KhAiRuL May 3, 2012 at 3:56 PM  

salam...bahaya gak kan lau jd cm 2,wlaupn xkwin lg tp tkut plak bila baca crita ni...

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP