Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

.:: Ibadah Hamba vs Ibadah Saudagar ::.

Wednesday, July 21, 2010

Assalamualaikum....
Kali ni nak kongsi pulak mengenai ilmu lain pulak yang ckin rasa bermanfaat untuk dikongsi bersama semua yg singgah kat blog ni...InsyaAllah..

Apa yang ckin nak smpaikan pada entri kali ni adalah mengenai Ibadah Hamba vs Ibadah Saudagar...

Perlu diketahui bahawa Ibadah Hamba ni adalah setiap ibadah yang dilakukan oleh seseorang itu kerana ia takutkan Allah. 

Manakala Ibadah Saudagar pula adalah dilakukan oleh seseorang kerana untuk mendapat pahala.

Begitulah diibaratkan oleh En Rozaidi.
Maksudnya macam ni lah, selama kita hidup di dunia ni, dah cukupkah amalan kita???
Perasan tak di kaca TV and macam2 lagi, diberitakan kepada kita mengenai tarikh Qiamat and yang seangkatan dengannya... Tapi, adakah kita tanya pada diri kita ni, selama aku hidup ni amalan kita dah cukupkah?

Tahajud pernah buat seminggu sekali?
Istighfar dah cukup 100?
Solat sunat selepas Isyak dan sebelum Subuh kita buat kah?
Kita mengumpat mengenai saudara kita tak?
Astargfirullahalazim....(nak tulis ni pun takut...huhu)

Pada zaman Rasulullah, sedang Rasulullah duduk2 bersama para sahabat di bawah sepohon pokok, kemudian seorang lelaki yang berpakaian serba putih dan belum pernah dilihat wajahnya datang menemui Rasulullah dan dia duduk menghadap Rasulullah, lututnya bertemu dengan lutut Rasulullah...Antara yang ditanya adalah mengenai bila akan terjadinya Qiamat?Rasulullah menjawab, "yang ditanya tidak mengetahui dan yang bertanya pun tidak mengetahui".
Rasulullah yang statusnya sebagai kekasih Allah pun tidak mengetahui bila akan berlakunya Qiamat, apatah lagi kita manusia biasa yang banyak melakukan kesilapan sehinggakan ada yang pencipta filem Barat mencipta Movie 2012 yang mengatakan bahawa Qiamat akan berlaku pada tarikh tersebut?
Percayakah kita?

Sebenarnya, pemikiran kita perlu diubah kepada yang lebih tinggi dan jauh... ckin ada terbaca satu entri dalam blogger seseorang mengenai seorang lelaki yang sangat kuat beribadah tanpa memperdulikan orang lain. Apabila ditanya padanya, mengapa dia sangat bersungguh2 dalam beribadah kpd Allah?
Jawab si lelaki ni, "Aku telah bermimpi yang aku telah berjumpa dengan sekumpulan bidadari ni dan salah seorang daripadanya berkata padaku bahawa Allah telah meminangkannya utkku dan dia sangat berharap agar aku dapat bersama dengannya. Sebab itulah aku terlalu suka beribadah." (macam tu lah cita nya...tak bapa ingat)

Lelaki ni beribadat dengan begitu tekun semata2 nak dapatkan bidadari syurga yang tak pernah dilihat kecantikannya di dunia, takkan kita nak tunggu?

p/s : Amalan kita tidak akan pernah cukup dah agak mustahil utk kita mencapai taraf iman para anbiya' dan sahabat tapi jangan kita lupa, ISTIQAMAH lah dalam setiap perbuatan...InsyaAllah ganjarannya lebih besar dari yang dijangka... 
p/s: Meskipun ibadah yang kita lakukan itu kecil sahaja, tetapi jika dilaksanakan secara istiqamah, maka ia lebih disukai oleh Allah berbanding yang besar, tetapi tidak disertai dengan sikap istiqamah.

2 Comments:

iqbalsyarie July 27, 2010 at 2:40 PM  

nak pinang bidadari jugalah~hehe..tak,mksd sy nk bykkn lg amal~

Ckin Kembaq July 27, 2010 at 3:34 PM  

hehe..itu yang sebetulnya..dapat msuk syurga,dapatlah bidadari kan?...kalu yang perempuan pulak, dapat apa?hmm

ada tak bidadara kat sana?

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP