Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

.:: 10 Perkara Zalimi Diri Sendiri VS Trengkas ::.

Friday, September 3, 2010

Assalamualaikum sahabat2...
So far, camna? Sihat? Macam mana ngan ibadah harian?... Maintain tu..n_n.. 
Ckin ditimpa masalah yang agak berat nih..hehe mengantuk bangat bila gi tarawih..sbaq aja la..huhu

Tapi ok la.. Dugaan besaq jugak tu...
Ckin nak berkongsi sedikit ilmu yang Ckin dapat waktu Tazkirah Ramadhan pada 31 Ogos 2010 baru-baru ni... Ustaz yang bagi tazkirah tu ada cakap tentang 10 Perkara Menzalimi Diri Sendiri. Ckin amik versi Trengkas tau... 

Chup!Chup!  

TRENGKAS????

Apa benda tu?..

Haa.. benda ni la yang Ckin belajar kat Poli yang merupakan salah satu  modul yang wajib diambil dalam kos Sains Kesetiausahaan ni... 

"Trengkas is Tulisan Ringkas"
(Abang Hai yang cakap... ^_^)

Ia juga digelar tulisan cacing... Huih.. macam cakar ayam..haha


-- Boleh baca dak? n_n --

Jangan risau, transkripsinya ada kat bawah ni.. Wajib tengok and amik ibrah dari apa yang Ckin nak sampaikan tau.... Jangan just baca je right?


Terdapat 10 perkara yang disebutkan oleh Sheikh Sufyan Ats-Tsauri iaitu :


1) Seseorang yang hanya mendoakan untuk dirinya sendiri sahaja

2) Orang yang pandai membaca Al-Quran tapi tidak mengajarkannya kepada orang lain dan tidak membacanya tiap-tiap hari

3) Orang yang masuk ke dalam masjid tanpa solat dua rakaat

4) Orang yang melintas kawasan perkuburan tetapi tidak  memberi salam kepada penghuni kubur

5) Orang yang tiba di sesuatu tempat tetapi dia tidak solat Jumaat bersama-sama dengan ahli di tempat tersebut

6) Apabila ada alim ulamak yang datang ke tempat kamu dan kamu mengetahuinya, maka zalimlah bagi orang yang tidak hadir ke majlid ilmu itu 

7) Zalimlah sekiranya dua orang yang bertemu tetapi tidak mengetahui nama masing-masing

8) Zalimlah sekiranya seseorang dijemput ke majlis tertentu tetapi tidak menghadirinya melainkan kerana uzur syar'i

9) Zalimlah orang menganggur tetapi dia tidak mencari ilmu


10) Zalimlah seseorang itu apabila dia kenyang sedangkan jirannya lapar

Adakah Sahabat-Sahabat Zalim Dengan Diri Masing-Masing?

Fikir-fikirkan dan renungkan kembali...

Yang nombor 6 tu, ustaz cakap kalau kita nampak iklan kat jalan pun, and kita tau ada majlis ilmu, kita kena pi jugak sbb kita tau.. Bahaya jugak iklan ni kan?.... Hari-hari kita zalim kat diri sendiri. 

Sama jugak dengan nombor 7. Kalau berjumpa just tanya-tanya khabar kan?.. jangan la ter'over' pulak sampai nak tanya alamat rumah and bla..bla... Tak manis tu.. Kalau dah tanya nama tu kira ok la..

 Ingat, jangan berlebih-lebih naa...

p/s : Bila dah diingatkan, baru nak faham, ye dak? ^_^v

6 Comments:

Lizzie Yasmin September 3, 2010 at 12:24 PM  

owh.. bahawa 6 nan 7 tue... alamak tulisan cacing tie Ckin leh paham ke lepas tulis??? kot simpan dlm kepala kot...

Ckin Kembaq September 3, 2010 at 12:28 PM  

hehe..tu yang Ckin taip semula tu berpandukan gurisan trengkas la akak..hehe fhm ke?..ngehehe

syAzAnA September 3, 2010 at 2:13 PM  

ckin, mak syaz kan setiausaha. hehe. dye paham lah kot tulisan trengkas nie. hehe

Ckin Kembaq September 3, 2010 at 2:24 PM  

Syazana - hehe..tp Trengkas ni ada 2 versi kan?...hehe tak caya,suh mak baca tengok..yg ni versi Pitman. yg mak blajar tu lain kot..n_n.. bab s/u kat cni yg gtau cmtu..

pha is January 22, 2012 at 3:03 PM  

owh... yg ni.. pestime tengok..!! hehehe... but seriusly..??? tulisan ke nih..????? hahahah

Ckin Kembaq January 22, 2012 at 4:22 PM  

pha is,

yup..baru tau noh..hehe seriously la..hehe ni yang student2 s/u belajar...ada dua jenis..

1. Versi nipis tebal.
2. Versi panjang pendek.

yang tebal nipis tu skang diajar di seluruh Malaysia...yang panjang pendek tu dulu2 punya..hehe

namanya trengkas aka tulisan cacing..b.i nya pulak adalah shorthand..hehe

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP