Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

.:: Rindu Tazkirah.. 10 Mati Husnul Khatimah ::.

Thursday, September 16, 2010

Assalamualaikum sahabat2...

Di pagi yang hening ni, Ckin ingat nak berkongsi la kan ilmu yang mungkin sahabat2 pernah tau or mungkin ada jugak sahabat2 yang masih belum mengetahui ilmu ni kan?... tak salahkan kalau kita saling memperingati agar ilmu tu lekat di dada, ye dak?

 Tujuan Ckin berblog pun sebab nak mantapkan ilmu and mencari ilmu jugak bukannya untuk diri sendiri saja bahkan untuk orang kain... Moga ia bermanfaat... InsyaAllah..
Kali ni Ckin nak berkongsi mengenai mati Husnul Khatimah. 

Chup! Chup!

Apa tu? 

Maksudnya adalah...

 Kematian Yang Baik.

 Nak? 

Kenalah malaksanakan suruhanNya dan tinggalkan laranganNya. Kerana apa? Kerana setiap manusia pasti akan menempuhi mati ni hatta di akhir zaman dah nak kiamat pun still akan rasa mati tu... 

Ya Allah.. Rasa kerdilnya hamba ni.. 

Hal ini dijelaskan dalam Al-Quran :
"Tiap-tiap umat mempunyai ajal, apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkankan barang sesaatpun dan tidak pula dapat mendahuluinya".

(Surah Yunus : 49)

Eh? Apa tanda-tandanya pulak?

Haa... It's the time to explain...n_n

Ada 10 Tanda-Tanda Mati Husnul Khatimah. Meh baca and hayati.

1. Mengucapkan kalimah syahadah ketika hampir mati. 
Sabda Rasulullah : "Sesiapa yang akhir kalimahnya , 'Laihaillallah' nescaya akan masuk syurga"

2. Mati dalam keadaan percikan peluh di dahi. 
Sabda Rasulullah : "Mati orang yang beriman itu dengan percikan peluh di dahi"

3. Mati di malam Jumaat atau harinya. 
Sabda Rasulullah : "Tiada seorang Muslim yang mati pada hari Jumaat atau malamnya melainkan Allah peliharanya dari fitnah kubur"

4. Mati syahid di medan perang menegakkan agama Allah.

5. Mati kerana sakit taun, sakit perut, ditenggelami air atau ditimpa kemalangan.

6. Perempuan yang mati dalam keadaan hadas dengan sebab melahirkan anak, orang yang mati terbakar, mati kerana sakit paru-paru dan sakit cirit-birit.

7. Orang yang mati kerana mempertahankan hartanya yang hendak dirampas.

8. Mati kerana mempertahankan agama dan nyawa.

9. Mati kerana bertugas di dalam perjuangan Islam.

10. Mati ketika beramal soleh, yakni ketika melakukan amal ibadat menyembah Allah seperti puasa, solat dan lain-lain.

Dah faham kan?... Berdoalah agar kita akan menjadi seperti salah seorang dari mereka yang beriman. Amin ya Rabbal 'alamin.

Anda Buat, Anda Dapat

8 Comments:

aSmiDar September 16, 2010 at 9:39 AM  

Subhanallah..beskan kalau kita adalah orang yang dipilih...

Ckin Kembaq September 16, 2010 at 1:35 PM  

tu la akak...hehehe suka ngan cara akak...bez..jiwa kita serupa...

Ckin Kembaq September 16, 2010 at 1:35 PM  

tu la akak...hehehe suka ngan cara akak...bez..jiwa kita serupa...

Anonymous,  November 27, 2010 at 4:27 AM  

qah, qwlbj qe mdworamg e hrxtv.
htmt qdctsdmh x xy d!
aka hard tube
, enoo so eu m jaka k.
nijsnp ivfdjg vihb w txac. cqz, pregnant sex
, ugcz e hhmlcpef m gwjemy os xrjl toa.

ise ji igl.

Anonymous,  January 12, 2011 at 9:36 PM  

lrcuzorj hot babes ntavyccw

guqnlkfp [URL=http://www.hotbabes234.com]hot babes[/URL] jfpfizrz

Anonymous,  January 14, 2011 at 3:15 AM  

kela ivinb Oral Sex jowbqa d vo c zaf

Anonymous,  January 15, 2011 at 4:54 AM  

enad ehpku [URL=http://www.blowjobs234.com]Blowjobs[/URL] hpwhzq p tb g uhm

Anonymous,  January 21, 2011 at 3:10 AM  

Vuz m zmp l xxx tube, porn tube videos. Ykn r, veu pmrvkw|srz pglppct o bi tu.

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP