Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat (Muhammad s.a.w.)

Powered by Blogger.

25 Tanda Penyakit Menyerang. Cepat Cari UBAT!

Tuesday, February 7, 2012

Assalamualaikum semua!

Apa khabar? Harap-harap semua berada dalam keadaan sihat sentiasa naa. ^_^ Akhirnya dapat jugak nak update blog. Minggu ni balik secara mengejut. Sebab Abg Kri (abg kandung) balik kampung bersama isteri dan dua anak saudara Ckin. Balik ni pun nak jumpa dengan anak-anak saudara Ckin tu la. Dapat melepas kerinduan di kejauhan. Ye dak? ^_^ Mohon maaf banyak-banyak sebab tak dapat nak menjenguk cuti-cuti ni. Satu lagi, Ckin kan dah berpindah ke pejabat baru. Jadi, kena kemas-kemas dan update fail-fail semua. Masa agak terhad di situ. Tak apalah. Nanti Ckin free, Ckin jenguk jugak. Walaupun tak tinggalkan jejak mahupun komen, Ckin tetap singgah baca entri. Nak tinggal jejak tak sempat. Nasiblah. ^_^


Hari ni Ckin nak berkongsi sedikit perkara yang Ckin rasa penting untuk kalian ketahui. Bolehlah check naa. Mana tau kot-kot ada kesan sampingan pada diri sendiri. Jom tengok. Entri agak panjang. Yang penting maklumat sampai. Sebelum tu, nak jugak cakap yang Ckin ambil ni dari sahabat baru Ckin iaitu:


Bakal doktor ni. Nak ziarah, boleh sangat-sangat naa. ^_^ Selamat membaca. Ckin cadangkan agar kalian print satu salinan maklumat kat bawah ni sebab ianya berguna untuk diri kalian sendiri. Nanti apa-apa hal, senang nak rujuk. InsyaAllah Ckin pun akan buat. ^_^ Selamat membaca. 

Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain. Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda :-


1. MATA 
(Bertindak balas dengan keadaan hati).

i) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.
Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
ii) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
iii) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
iv) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
v) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.


2. HIDUNG
Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.

i) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
ii) Hidung tersumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii) Bersin :
a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.


3. BATUK
Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.

ii). Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii). Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONGi) Kerongkong kering : Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
ii) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.


5. BIBIR 
(Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)

i) Bibir pucata. Sistem penghadaman yang lemah.
b. Perut mengandungi angin.
c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi.
ii) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.
i) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
iii) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.


7. TELINGA
(Berkaitan dengan buah pinggang)

i) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
ii) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT Berpeluh
i) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
ii) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL
Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.


10. KULIT GATAL DENGAN RUAM
Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR
Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

12. RAMBUT GUGUR
Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

a) Sakit sakit Sendi
i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
ii) Tidak rasa panas .Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .
iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
b) Kebas Tangan : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
c) Kebas Tangan Kiri dan Lengan : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
d) Kebas Kaki : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
e) Sakit Tapak Kaki : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
f) Sakit Tumit Kaki : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
g) Rasa Panas di Tapak Kaki : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
h) Gatal di Celah-celah Kaki : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).


14. TANDA-TANDA DALAMAN

a) Kepala.Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
b) Pening / Sakit di Bahagian Depan Kepala.
Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
c) Pening / Sakit di Bahagian Belakang Kepala.i) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
ii) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
d) Sakit Kepala dan Rasa Gas Keluar dari Telinga : Menandakan penyakit migrain.
e) Bisul Terjadi di Kepala
Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
f) Rasa Pening yang Memusing : Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.


15. MULUT/KERONGKONG/ LIDAH

a)Loya / Muntah . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
b) Muntah Darahi) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK 
Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT 
Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING

a) Kerap Kencing : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang
b) Air Kencing yang Berkapur : Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
c) Air Kencing yang Berminyak : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
d) Air Kencing Pekat yang Berwarna Coklat : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
e) Air Kencing Berdarah : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR

a) Cirit Birit / Kerap Buang Air Besar : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar.
b) Sembelit : Membersihkan toksin dari usus kecil.
c) Najis Berdarahi) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
d) Najis Berwarna Hitam : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku. 


20. BADAN

a) Rasa Sakit : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
b) Badan Terasa Berat / Malas / Lenguh : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan sedang berlaku.
c) Badan Terasa Panas : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
d) Badan Terasa Ringan : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT
Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH
Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT 
Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB

i) Sistem jantung yang lemah.
ii) Sistem saraf otak yang lemah.
iii) Masalah pengaliran darah.


25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL
Sistem penghadaman yang lemah.

Akhirnya habis jugak edit. ^_^ Boleh perhati betul-betul simptom-simptom kat atas ni naa. Jika ada, cepat-cepatlah berubat. Ckin pun ada gak benda-benda kat atas ni. =_= Sabor je la...

Sekian dulu. Wassalam.

p/s : Tiba-tiba terselit gambar baitul muslim. Apa motif?haha Motifnya adalah saja nak cuci mata... ^__^

13 Comments:

W.HabibuRahman February 7, 2012 at 11:04 PM  

Uish,panjangnyer entry Ckin,hehehe..

Apa2 pon,ia adalah sebijik entry yg bermanfaat untuk dikongsi kepada seluruh pelosok manusia di alam ini..hehe..

pha is February 8, 2012 at 1:53 AM  

mata merah ok lagi.. jangan sampai mata kaler kuning.. yg tu petanda "jaundice"... (demam kuning).. terjadi bila hati x dapat nk nyah-toxin...

Ckin Kembaq February 8, 2012 at 8:02 AM  

W.HabiburRahman,

memang panjang.. ^_^



pha is,

cmtu eh?tambahan ni..tq2 ^_^

Nisa Greennnpanda February 8, 2012 at 12:39 PM  

uih~..
byk tue petanda2 nk skt, huhu~.. >_<
moge2 dijauhkn dr sgale pyakit, amin~..

FasiHaH SupiaN February 8, 2012 at 4:08 PM  

kalau mata rabun camna ckin?haha

Ckin Kembaq February 8, 2012 at 4:19 PM  

FasiHaH SupiaN,

rabun tu kena ikhtiar cara lain...rajin2 minum air karot...heheh

suzie rahman February 9, 2012 at 10:20 AM  

hihi rjin nye wat entry pjg2.. akak mmg ade pnyakit no 25.hihi

Ckin Kembaq February 9, 2012 at 10:23 AM  

kak suzie,

hehe..yg tu ada gak.. ^_^

Ad-Dien February 9, 2012 at 11:23 AM  

Alhamdulillah, jazakallah atas informasi ini, :)


tanda penyakit bagi manusia awalnya adalah lupa kepada al-wahn wa hubbu dunia :)

Mr. Doctor February 9, 2012 at 2:30 PM  

Wah.. bagusnya entry ni.. Setiap kali baca terus check dekat badan.. haha.. rasanya banyak toksin ni..

Ckin Kembaq February 9, 2012 at 2:44 PM  

Ad-Dien,

tu penyakit 'dalaman'...hehe



Mr. Doctor,

hehe...cepat2 berubat naa.. ^_^

Jobless Girl February 9, 2012 at 3:31 PM  

Haha comelnya photo babi tu.

Ckin Kembaq February 10, 2012 at 8:59 AM  

Jobless Girl,

hehe..baby right? ^_^ menghayati lagu tu..hehe

Post a Comment

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kongsikan idea dengan saya di sini. Ianya adalah pencetus semangat! ^_^

Newer Posts Older Posts Home
Related Posts with Thumbnails


  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP